Maxi Jazz, Ahoy Rotterdam, september 1999
Iedereen die wel eens in Ahoy of elk ander congrescentrum is geweest kan zich misschien voorstellen dat het niet makkelijk is daar een mooie plek te vinden om portretfoto’s te maken. Kleedkamers met een systeemplafond, de een nog lelijker dan de ander…
September 1999 dwaalde ik in Ahoy rond, opzoek naar zo’n plek. Na enige tijd vruchteloos door de gangen te hebben gedwaald, viel mijn oog op een openstaande deur die naar een wit betegelde ruimte leidde. Het leek wel een abattoir. In de ruimte stond helemaal niks, behalve een lange tafel en een gasfles. In mijn hoofd ontstond een beeld. Maar hoe ging ik dat verkopen?
Ik vroeg iemand om op die tafel te gaan liggen, gooide er nog een lamp met een blauwfilter tegenaan en maakte een proefpolaroid.
Enigszins angstig voor de reactie op dit voorstel, klopte ik op de kleedkamerdeur van Maxwell Fraser, beter bekend als Maxi Jazz, zanger/rapper van Faithless, dat later die avond in Ahoy zou spelen. Maxi is een relaxte, zeer open-minded man. Hij herkende mij nog van vorige shoots. Terwijl hij naar m’n polaroid keek, zei ik dat ik zoiets wilde maar dat het me ook tof leek als hij zijn shirt uit zou trekken, zodat het leek alsof hij daar naakt op tafel lag. Hij keek mij aan en even leek het erop dat hij in lachen zou uitbarsten. ‘Yeah man, let’s do this!’